De werkcultuur bij de Amerikaanse internetgigant Amazon zou extreem competitief en onprettig zijn. Werknemers worden uitgeknepen tot ze niet meer kunnen. Hoogste baas Jeff Bezos zegt het beeld dat twee journalisten van The New York Times schetsen van zijn bedrijf niet te herkennen.

Een vrouwelijke werknemer van Amazon moest op zakenreis, een dag nadat haar tweeling dood ter wereld kwam. Een andere vrouw werd slecht beoordeeld door haar leidinggevende en kreeg te horen dat ze daardoor haar baan misschien kwijt zou raken. Haar excuus: ze had borstkanker. Of werknemers zijn na een vergadering zo van streek dat ze huilend de zaal uitkomen.

Het zijn slechts een paar van de anekdotes die journalisten Jodi Kantor en David Streitfeld optekenden uit de monden van meer dan honderd (oud-)werknemers van Amazon, het Amerikaanse techbedrijf dat onder meer bekend is van de gelijknamige webwinkel. Oprichter Jeff Bezos hanteert een ijzeren discipline en vraagt het uiterste van zijn werknemers.

Werknemers beoordelen elkaar

Volgens huidige en voormalige medewerkers van Amazon wordt elk aspect van het werk gemeten en geanalyseerd. Daarnaast kan iedere werknemer op elk moment een klacht indienen over een collega via de Anytime Feedback Tool. Die informatie komt op het bureau bij leidinggevenden en wordt vaak gebruikt in de beoordeling van arbeidskrachten.

Dat systeem zorgt voor een gespannen sfeer op de werkvloer. Zeker omdat de slechtst presterende werknemers er geregeld uitvliegen.

Onredelijk hoge verwachtingen

Amazon heeft onredelijk hoge verwachtingen van zijn werknemers, blijkt uit het profiel van The New York Times. Managers verwachten dat ze direct antwoord krijgen op e-mails die na middernacht zijn verstuurd en ze klagen als werknemers een slechte internetverbinding hebben op vakantie.

"Amazon is waar perfectionisten naartoe gaan om zich slecht te voelen", aldus een oud-medewerker. Een andere ex-werknemer verwoordt het als volgt: "Het is de beste plek waar ik het haat om te werken."

Dat Bezos veel verwacht van zijn personeel kwam ook naar voren uit het boek The Everything Store twee jaar geleden. Auteur Brad Stone sprak daarvoor onder meer een oud-werknemer die klaagde over de absurde werktijden. Bezos' antwoord: "De reden dat we hier zijn is om dingen gedaan te krijgen, dat heeft de hoogste prioriteit. Dat zit in het DNA van Amazon. Als je niet alles kunt geven, dan is dit misschien niet de juiste plek voor jou."

Meer waard dan Walmart

Wat je ook mag vinden van Bezos' managementstijl, zijn extreme gedrevenheid heeft er wel voor gezorgd dat Amazon is uitgegroeid tot één van de grootste internetbedrijven ter wereld, met een jaaromzet van 89 miljard dollar vorig jaar.

Op de beurs is het 21 jaar oude Amazon sinds kort meer waard dan Walmart, de warenhuisketen met meer dan 11.000 vestigingen in 28 landen.

Zielloos en dystopisch

Amazon claimt dat het artikel van The New York Times niet klopt. Bezos, die eigenaar is van The Washington Post, zegt in een interne e-mail aan alle werknemers dat hij het beeld dat de krant schetst niet herkent. "En ik hoop dat jullie dat ook niet doen." Als de opzet van Amazon zou zijn om een "zielloze, dystopische werkplek" te creëren, dan zou niemand er willen werken, aldus Bezos.

De topman roept zijn personeel op anekdotes zoals die uit het stuk meteen te rapporteren. "Zelfs als het een zeldzaam of geïsoleerd incident is. Onze tolerantie voor een dergelijke gebrek aan empathie moet nul zijn."

De volledige memo:

Dear Amazonians,

If you haven't already, I encourage you to give this (very long) New York Times article a careful read:

http://www.nytimes.com/2015/08/16/technology/inside-amazon-wrestling-big-ideas-in-a-bruising-workplace.html

I also encourage you to read this very different take by a current Amazonian:

https://www.linkedin.com/pulse/amazonians-response-inside-amazon-wrestling-big-ideas-nick-ciubotariu

Here’s why I’m writing you. The NYT article prominently features anecdotes describing shockingly callous management practices, including people being treated without empathy while enduring family tragedies and serious health problems. The article doesn’t describe the Amazon I know or the caring Amazonians I work with every day. But if you know of any stories like those reported, I want you to escalate to HR. You can also email me directly at [email protected]. Even if it's rare or isolated, our tolerance for any such lack of empathy needs to be zero.

The article goes further than reporting isolated anecdotes. It claims that our intentional approach is to create a soulless, dystopian workplace where no fun is had and no laughter heard. Again, I don’t recognize this Amazon and I very much hope you don’t, either. More broadly, I don't think any company adopting the approach portrayed could survive, much less thrive, in today’s highly competitive tech hiring market. The people we hire here are the best of the best. You are recruited every day by other world-class companies, and you can work anywhere you want.

I strongly believe that anyone working in a company that really is like the one described in the NYT would be crazy to stay. I know I would leave such a company.

But hopefully, you don't recognize the company described. Hopefully, you’re having fun working with a bunch of brilliant teammates, helping invent the future, and laughing along the way.

Thank you,

Jeff

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl